09. 09. 2019

Aktivisti Lucia a Filip: Tržnice zažívajú renesanciu, lebo ľudia dozrievajú

Lucia Gallová, Filip Zbojek a Šimon sú rodina, ktorá sa snaží zlepšiť pozíciu malých farmárov na Slovensku. Aj to je jeden z dôvodov, prečo pomáhajú s dotváraním celkového konceptu Tržnice Nivy, ktorá bude súčasťou Stanice Nivy. V rozhovore prezradili, ako sa dostali k podpore poľnohospodárov, aký význam majú tržnice v mestách a čo prinesie moderná tržnica nielen návštevníkom, ale aj samotným producentom.

Počas nákupov na jednom z bratislavských trhov sme sa s nimi rozprávali o potenciáli vznikajúcej tržnice, aktivitách, ktoré ponúkne, a dôvodoch ich zapojenia sa do projektu.

Ako ste sa dostali k podpore drobných poľnohospodárov a robeniu osvety?

Lucia: Začalo sa to pred pár rokmi, keď som pri stretnutiach s poľnohospodármi pochopila, že pestovať a vyrábať kvalitné potraviny je jedna z najvznešenejších a najzodpovednejších činností. Bol to taký silný zážitok a vnem, že podpora poľnohospodárov sa pre mňa stala najdôležitejšou úlohou. Navyše, drobní roľníci sú už takmer ohrozeným druhom, a tak som spoluzaložila organizáciu, ktorá pomáha zlepšovať ich situáciu. Následne sme počas štúdia na vysokej škole so spolužiačkou z pozostatkov bývalej školskej kuchyne dali dokopy prvý vysokoškolský bufet Vegget, ktorý pre študentov pripravuje a ponúka výživné občerstvenie zo surovín priamo od pestovateľov. A v snahe priniesť poľnohospodárov do Bratislavy som si skúsila organizovať aj malé farmárske trhy. 

Filip: Pred pár rokmi som zobral sériu zákaziek na natáčanie promovideí fabrík na potraviny a zhrozil som sa, keď som videl, z čoho a hlavne ako sa vo veľkom vyrábajú potraviny. Od toho momentu som začal vyhľadávať kvalitu. Stále menej som chodil do potravín a začal som navštevovať bratislavské tržnice, s čím súvisela celková zmena stravovania, a cítil som sa pokojnejší a tvorivejší. Dokonca u mňa nastala aj zmena životných priorít. Ako filmár a producent som sa rozhodol venovať len témam, ktoré súvisia so zdravým stravovaním a životným prostredím. Potom som robil kampaň pre akciu Food Revolution Jamieho Olivera, kde som stretol Luciu, a zrazu všetko do seba zapadlo.

Lucia: Počkaj, veď to bolo vlastne v tržnici! Tak môžeme oficiálne vyhlásiť, že tržnice spájajú.

Aký význam má podpora lokálnych producentov? Prečo na tom podľa vás záleží?

Lucia: Je to dôležitá téma. V súčasnosti sa vedie seriózna polemika o tom, aká forma hospodárenia vlastne dokáže nasýtiť svet. My s Filipom v pestovaní v malom vidíme najmä ekologický a sociálny kontext, ale aj podporu lokálnej ekonomiky a zdravia nás všetkých. Okrem toho je to aj priama investícia do regiónu, v ktorom žijeme.

„Malé stánky s drobnými producentmi, ktorí sa menia podľa sezóny, mali, majú a budú mať v mestách vždy miesto.“

Návštevou tržnice majú spotrebitelia možnosť zažiť na vlastnej koži pestrosť a kvalitu. Napríklad, počas bryndzového týždňa budú mať možnosť ochutnať desiatky druhov bryndze, od kozích až po tradičné ovčie. To je aj jednou z najväčších výhod rozmanitosti – široká ponuka.

Tržnice sú často veľmi živým miestom. Aký význam majú pre mesto okrem svojej základnej funkcie?

Lucia: Spájajú mesto a vidiek. Tržnice odjakživa umožňovali obyvateľom mesta kúpiť si kvalitné výrobky od sedliakov z okolitých dedín. S tým súvisí rozvoj lokálnej ekonomiky, zveľaďovanie celého kraja. Je to „win-win“ stratégia minulých storočí. A tiež to má silný sociálny rozmer.

Filip: V minulosti bolo bežné, že byty v mestách sa projektovali so špajzou, ktorú si mešťania celoročne zásobovali sezónnymi výrobkami, mnohé si sami vyrábali z čerstvých surovín a odkladali na zimné obdobie. Každopádne trhy a tržnice majú svoje miesto, pripomínajú romantiku prírodných zákonov. Stále tu sú ľudia, ktorí sa tešia na máj, lebo prichádza bryndza, na jún, lebo mňam čerešne, alebo na júl, lebo na Slovensku dozrievajú prvé melóny.

„Trhy a tržnice majú svoje miesto, pripomínajú romantiku prírodných zákonov. Stále tu sú ľudia, ktorí sa tešia na máj, lebo prichádza bryndza, na jún, lebo mňam čerešne, alebo na júl, lebo na Slovensku dozrievajú prvé melóny.“

Lucia: Našťastie, ľudia dozrievajú a tržnice zažívajú v poslednej dobe renesanciu. Stále viac zákazníkov vyhľadáva potraviny, za ktorými sú ľudia a nie značky. Napríklad, vo Veľkej Británii tvorili tržby tržníc 210 miliónov libier a v roku 2018 to bolo už 3,1 miliardy libier. Predtým bolo moderné chodiť do obchodných reťazcov, dnes je trendom nakupovať v tržniciach priamo od výrobcov. Malé stánky s drobnými producentmi, ktorí sa menia podľa sezóny, mali, majú a budú mať v mestách vždy miesto. Tešíme sa, že takýto priestor sa vytvorí aj v Tržnici Nivy.

Na čom presne stojí koncept tržnice a čo všetko v nej ľudia nájdu?

Lucia: Návštevníci budú mať k dispozícii sezónny kalendár ovocia a zeleniny. Pripomenieme ľuďom, čo je kedy skutočne čerstvé a dozreté do chuti, ktorá sa nedá prekonať ovocím a zeleninou z dovozu.

Filip: Farmársky trh je ako burza mincí. Náhodný okoloidúci chytí do ruky mincu, páči sa mu, no nekúpi ju, lebo sa mu zdá zbytočne drahá. Skrátka, neberie to ako investíciu. Kvalitný farmársky produkt je tiež investícia. Do vlastného zdravia a krajiny, v ktorej človek žije. Naším cieľom je okrem udržovania poctivosti a transparentnosti u predajcov aj osveta. Chceme návštevníkom prinášať príbehy predajcov a ukázať im, kde výrobok vzniká, aká práca sa za ním skrýva a aké má pre nich benefity. Plánujeme na túto tému robiť pravidelné články a videá.

Čo bude na tržnici najzaujímavejšie pre zákazníkov a čo pre predajcov?

Lucia: Súčasťou tržnice bude tzv. Farmárska zóna, kde návštevníci nájdu len skutočných výrobcov a pestovateľov. To je veľmi dôležité aj pre nich samotných. Mnohí obchodníci dnes trhové miesta deformujú, lebo majú priestor na úkor tých, ktorí potraviny skutočne pestujú a vyrobia.

Okrem sezónnej ponuky Farmárskej zóny sú v pláne špecializované týždne, napr. melónový či paradajkový týždeň, na ktoré budú pozvaní prezentovať svoje výrobky producenti zo širokého okolia, a tým myslím aj okolité štáty. Pre zákazníkov to znamená širšiu ponuku a nové chute. Veríme, že sa nám podarí zaujať aj bratislavských šéfkuchárov.

„Naším cieľom a víziou je prispieť k ozdraveniu poľnohospodárstva na Slovensku. V rámci Tržnice Nivy vidíme možnosť a priestor, ako tomu pomôcť.“

Filip: Pre školy, turistov, ale aj širokú verejnosť by mali byť Tour de Farmers Zone – pravidelné prehliadky Farmárskej zóny aj s výkladom a možnosťou ochutnávok. V budúcnosti sú plánované výjazdy priamo na okolité farmy. Ľudia z Bratislavy tak budú mať možnosť spoznať farmárov a ich prácu z prvej ruky.

Tržnica Nivy v sebe bude spájať trhovisko, gastro zónu, vonkajšie átrium a špecializované obchody s potravinami. Má toto spojenie z vášho pohľadu nejakú konkrétnu funkciu alebo výhodu?

Lucia: Táto kombinácia znamená hlavne kvalitné jedlo! Veríme, že sa podarí naplniť aj to, aby samotné gastroprevádzky nakupovali od trhovníkov. Bolo by to podľa mňa skvelé spojenie.

V čom bude táto tržnica zmenou v porovnaní s ostatnými trhmi a tržnicami v meste?

Lucia: Ide o úplne nový koncept krytej tržnice zasadenej do ultramoderného multifunkčného priestoru a to je na jednej strane výzva, na tej druhej to otvára úplne novú dimenziu celkového zážitku. 

Filip: Z môjho pohľadu ide najmä o to, že tu budú môcť mamičky kúpiť zeleninu a ovocie bez chemických postrekov pre svoje ratolesti bez obáv, že sa ich predajca snaží oklamať.

„Okrem sezónnej ponuky Farmárskej zóny sú v rámci tržnice v pláne špecializované týždne, napr. melónový či paradajkový, kam budú pozvaní prezentovať svoje špeciálne výrobky producenti zo širokého okolia. Pre zákazníkov to znamená širšiu ponuku a nové chute.“

Prečo ste sa do tejto spolupráce rozhodli zapojiť?

Lucia: Naším cieľom a víziou je prispieť k ozdraveniu poľnohospodárstva na Slovensku. Chceme inšpirovať mladých poľnohospodárov a ľudí, ktorí uvažujú nad tým, že by s pestovaním a výrobou potravín začali. V rámci Tržnice Nivy vidíme možnosť a priestor, ako tomuto všetkému pomôcť.

Na čo konkrétne sa vy osobne v Tržnici Nivy tešíte?

Lucia: Na kalendár sezónnych potravín a na pravidelné nákupy.  

Filip: Na to, že návštevníci budú vo Farmárskej zóne kupovať priesady, kvetináče a odbornú literatúru, začnú s pestovaním na balkónoch a zamilujú si to natoľko, že začnú rozmýšľať nad vlastnou záhradou. Jednoducho, že ten priestor pomôže vychovať novú generáciu záhradkárov a poľnohospodárov. A že tržnica oživí tradičnú kultúru stravovania.


 

Filip Zbojek
Filmár a producent, ktorý študoval na Vysokej škole hotelovej v Prahe a Filmovej a Televíznej Fakulte VŠMU. Spoluzaložil filmový portál www.kinema.sk a rozbehol internetovú televíziu pre freestyle športy www.pome.sk. Produkoval a režíroval 82 dielov animovanej relácie HiSTORY pre RTVS, web a TV spoty pre rôzne reklamné agentúry. Plánuje založiť médium špecializujúce sa na témy od agro až po gastro. 

Lucia Gallová
Študuje sociálnu antropológiu, ako občianska aktivistka spoluzaložila organizáciu Vidiecka Platforma, spustila prvý vysokoškolský bufet Vegget s prevádzkou na výrobu vlastných potravín, ktorý ponúka výživné občerstvenie z farmárskych surovín, organizuje cateringy. Plánuje vybudovať farmu na streche.

Zdieľať článok na sociálnych sieťach

ZHRNUTIE

Prečo
Stanica Nivy

  • Top koncept a dizajn

  • Tržnica a zelená strecha

  • Budúce centrum mesta

  • Rýchlo sa rozvíjajúci trh

  • Obrovská návštenosť

  • Silný partner a prestížni architekti

Kontaktuje nás

Kontaktujte
nás

Head of Retail Leasing

Igor Valent
igor.valent@hbreavis.com

Všeobecné otázky

retail@hbreavis.com

Stiahnite
si brožúru

Chcete vedieť viac? Stiahnite si brožúru Stanice Nivy, v ktorej sa dozviete viac o tom, prečo by ste si mali otvoriť prevádzku práve tu.

Stiahnuť