30. 09. 2019

Architekt z Benoy Studia Russell Ward: Komunity sa musia znovu stať súčasťou retailu

Russell Ward pracuje ako divisional director v architektonickom štúdiu Benoy a špecializuje sa na komplexné projekty, ako sú Centrum Černý Most a W Hotel v Prahe. Keďže Stanica Nivy v sebe spája retail, tržnicu a najvyššiu administratívnu budovu v Bratislave, prirodzene zapadla do jeho portfólia. Pri nedávnej Russellovej návšteve sme sa rozprávali o tom, ako sa mení úloha architektúry v rámci retailu, ale aj o špecifikách Stanice Nivy v priebehu jej 12-ročného vývoja.

Londýnske architektonické štúdio Benoy pracuje na Stanici Nivy už od úvodnej dizajnovej fázy. Podľa Russella Warda vytvára celý projekt v rámci štvrte dynamickú destináciu, v ktorej bude zážitkom bývať, pracovať či oddychovať. Prečítajte si viac o výzvach projektu, inovatívnych architektonických riešeniach a benefitoch, ktoré Stanica Nivy prinesie Bratislave.

Kedy ste si uvedomili, že sa chcete stať architektom? Čím vás táto profesia zaujala?

Na strednej škole ma bavili humanitné predmety aj prírodné vedy, no v ničom som špeciálne nevynikal. Architektúra bola niekde na pomedzí kreatívnych a technických odborov, takže bola pre mňa celkom prirodzenou voľbou.

Čomu sa vy ako architekt venujete konkrétne? Aká je vaša úloha v jednotlivých projektoch?

Architektúra má rôzne stránky. Každý architekt sa venuje určitej oblasti, ktorá ho najviac baví alebo sa v nej chce rozvíjať. Časť architektov sa napríklad zaoberá hlavne technickými detailami a riešeniami, iní majú na starosti skôr kreatívnu stránku veci a zameriavajú sa na dizajn. Ja som niečo medzi. Najprv vytvorím myšlienku a potom dozerám na jej realizáciu.

Čo považujete za základ dobrého moderného projektu?

Dobrý projekt musí slúžiť ľuďom a ich meniacim sa očakávaniam. Ľudia chcú byť ohromení, hľadajú zábavu a zážitky. Architektúra musí tieto zážitky posilňovať. Toto platí najmä pre mladých ľudí, tzv. „insta generáciu“, ktorá je do veľkej miery ovplyvnená sociálnymi sieťami.

Moderné projekty by tiež mali byť dostatočne flexibilné z hľadiska funkcionality, pretože svet okolo nás sa rapídne rýchlo mení. Existujú však aj nadčasové princípy, ktoré z môjho pohľadu platia stále a rozdeľujú projekty na úspešné a neúspešné. Veľmi dobrým príkladom je ľahká orientácia v rámci budovy, na ktorú sme sa zamerali aj v rámci Stanice Nivy.

Prečo je jednoduchá orientácia v budove dôležitá a ako ju môže architekt ovplyvniť?

V minulosti boli nákupné centrá len o tvrdom komerčnom retaile. Mnohí investori a retaileri chceli, aby sa ľuďom ťažko hľadal východ z nákupného centra alebo toalety. Cieľom bolo, aby návštevníci prešli okolo maximálneho možného počtu obchodov a prevádzok. Dnes už takýto prístup nefunguje. Osobne si myslím, že architektúra by mala ľuďom pomôcť zorientovať sa v priestore, v ktorom sa nachádzajú.

„Očakávania ľudí sa zmenili. Chcú byť ohromení, hľadajú zábavu a architektúra musí posilniť ich zážitok.“

V nákupných centrách často zaparkujeme, ideme nakupovať a potom zabudneme, kde sme nechali auto. Otázka je, ako túto situáciu ľuďom uľahčiť. Riešenie je pritom pomerne jednoduché. Nákupné centrum sa dá rozdeliť do viacerých zón a každú z nich možno označiť číslom, písmenom, názvom, farbou alebo všetky tieto pomôcky skombinovať. Funguje to veľmi dobre.

Štúdio Benoy pracuje na Stanici Nivy od samého začiatku. Boli ste aj vy súčasťou tohto tímu?

Presne tak. Najskôr som pracoval na tzv. master pláne celej štvrte Nových Nív, následne na projektoch Stanice Nivy a Nivy Tower. Plán sa postupne vyvíjal a zlepšoval pod odborným vedením veľmi progresívneho klienta HB Reavis. Podľa mňa sa nám podarilo vytvoriť dobrý mix z pohľadu architektúry aj dizajnu.

Úzko ste spolupracovali aj s architektmi z iných štúdií. Ako takáto spolupráca vyzerá, aké sú jej riziká a výhody?

Architekti a dizajnéri sú veľmi zapálení pre svoju prácu a často zvyknú trvať na svojom. Preto občas medzi nimi vzniká napätie. Je to úplne normálne, v priebehu projektu sa to môže stať aj stokrát. V takom prípade musíme problém vyriešiť kreatívne a otestovať viaceré nápady, napríklad vďaka náčrtom alebo 3D modelom, až kým sa nám nepodarí nájsť vhodný kompromis.

Niekedy je najlepší nápad hneď ten prvý, inokedy ich najprv treba otestovať desať. Ale stojí to za to. Keď sa do procesu zapojí viac kreatívnych hláv, výsledok je oveľa lepší, ako keby daní architekti či štúdiá pracovali samostatne. Všetko je o spolupráci a vzájomnom rešpekte, no vždy musí mať niekto posledné slovo. Vtedy „kormidlujeme loď“ v spolupráci s klientom.

„Architekti a dizajnéri sú veľmi zapálení pre svoju prácu a často zvyknú trvať na svojom. Preto občas medzi nimi vzniká napätie. Všetko sa nakoniec vyrieši vďaka vzájomnému rešpektu a kompromisom.“

Mohli by ste predstaviť konkrétne architektonické riešenia, ktoré štúdio Benoy zrealizovalo v rámci projektu Stanice Nivy? Na ktorý prvok ste najviac hrdý vy osobne?

V prvom rade sme museli vytvoriť identitu celého projektu, to bol základ, od ktorého sme sa odrazili. Rozhodli sme sa využiť čo najviac prirodzeného denného svetla. Strešné okná sú preto strategicky umiestnené tak, aby cez zasklenú podlahu svetlo prenikalo aj na nižšie podlažia.

Zamerali sme sa aj na úplne praktické prvky, keďže stanica v sebe spája viacero funkcií. Napríklad, vďaka expresným eskalátorom naprieč poschodiami budú mať zákazníci rýchlejší prístup k reštauráciám a tržnici priamo z prízemia.

Zámerne sme tiež navrhli veľké vchody s výraznými vizuálnymi prvkami, ako sú nosné stĺpy v tvare stromov, ktoré prechádzajú cez päť podlaží a podopierajú strechu. Sú tiež dôležité pre orientáciu a vytvárajú vizuálne prepojenie medzi podzemnou autobusovou stanicou a hornými podlažiami. Je to jeden z mojich obľúbených prvkov v celej budove.

Čo Stanicu Nivy podľa vašich doterajších skúseností najviac odlišuje od iných projektov?

Stanica Nivy je dynamickou destináciou, ktorá slúži na rôzne účely. Práve vďaka ponuke a dostupnosti v rámci mesta je jedinečná a zaujímavá. Súčasťou projektu je nákupné centrum, tržnica, autobusová stanica a zelená strecha, čo je samo osebe inovatívne. Chceme, aby tu návštevníci strávili celý deň, nielen zopár hodín, a myslím, že budú mať veľa dôvodov, prečo tak urobiť.

„Nosné stĺpy v tvare stromov, ktoré prechádzajú cez päť podlaží a podopierajú strechu, sú dôležité pre orientáciu a vytvárajú vizuálne prepojenie medzi podzemnou autobusovou stanicou a hornými podlažiami.“

Myslíte si, že tento projekt môže zmeniť celú štvrť či pomôcť Bratislave ako mestu?

Určite ovplyvní miestnu komunitu a nepriamo aj celé mesto. Myslím si, že sa projekt stane epicentrom dopravy a obľúbeným miestom návštevníkov. Okolie sa bude môcť tešiť na lepšie služby, viac zelene a lepšiu infraštruktúru.

Budova sa tiež stane pracoviskom mnohých zamestnancov, čo je dobré z pohľadu ekonomiky a investícií v meste. Celá štvrť Nové Nivy je jedinečnou novou destináciou na život, prácu a oddych.

Pred pár rokmi boli Mlynské nivy zanedbanou zónou, pri svojich návrhoch ste teda začínali úplne od nuly. Aký máte pocit, keď vidíte, ako sa celý koncept pomaly stáva skutočnosťou?

Vďaka digitálnym technológiám a modelom sme si vedeli predstaviť, ako to asi celé bude vyzerať. Nič však neprekoná pocit, keď vám pred očami vyrastá projekt, do ktorého ste investovali toľko času a energie

„Online sektor je pre retailerov veľkým problémom a jedným z riešení môže byť aj architektúra.“

Architektúre sa venujete 12 rokov, patríte teda do generácie mladých architektov. Aký bude podľa vás ďalší architektonický trend?

Myslím, že sa nachádzame vo fáze znovuobjavovania. Vezmite si napríklad e-knihy. Najskôr sme si mysleli, že tradičné knihy vďaka tejto novej technológii úplne zaniknú. Po tlačených knihách je však stále dopyt, dokonca rastie. To isté platí pre vinylové platne, ktoré najprv nahradili kompaktné disky, potom MP3-ky a neskôr streamovacie služby. Napriek tomu dnes vinyly zažívajú renesanciu. Ľudia sú radi, keď si môžu vec ohmatať – majú k nej potom úplne iný vzťah ako k čomukoľvek digitálnemu.

To isté platí pre retail. Online nakupovanie je pre retailerov veľkým problémom a jedným z riešení môže byť práve architektúra. Musíme projektovať kvalitné nákupné destinácie a zapojiť do nich komunity. V minulosti bol retail ťahúňom každého shopping centra, dnes zohráva druhotnú úlohu. Ľudia hľadajú viac ako len obchody a svoj čas budú tráviť tam, kde sa hierarchia funkcií mení, a dnešná architektúra musí mať okrem primárnej funkcie aj pridanú hodnotu. Zatiaľ nevieme, ako to docieliť, ale budeme sa snažiť posúvať hranice stále ďalej.

Zdieľať článok na sociálnych sieťach

ZHRNUTIE

Prečo
Stanica Nivy

  • Top koncept a dizajn

  • Tržnica a zelená strecha

  • Budúce centrum mesta

  • Rýchlo sa rozvíjajúci trh

  • Obrovská návštenosť

  • Silný partner a prestížni architekti

Kontaktuje nás

Kontaktujte
nás

Head of Retail Leasing

Igor Valent
igor.valent@hbreavis.com

Všeobecné otázky

retail@hbreavis.com

Stiahnite
si brožúru

Chcete vedieť viac? Stiahnite si brožúru Stanice Nivy, v ktorej sa dozviete viac o tom, prečo by ste si mali otvoriť prevádzku práve tu.

Stiahnuť